Vakjury award

De Modewinkel Impact Award is een Vakjuryprijs en wordt toegekend aan een modewinkel die ook een maatschappelijke rol vervult. Bijvoorbeeld op het gebied van mensen en/of duurzaamheid. De winnaars ontvangen naast de titel ook een Sustainable Fashion Giftcard. De Awards zijn op 15 juni 2024 uitgereikt voor een volle zaal in Theater Figi.

 

Top 3

De Vakjury huldigde de volgende Top 3;

1) BrandMission

2) Sophie en Stone

3) Luttel en Zuks

 

Citaten uit het Vakjury-rapport;

Vakjurylid Roosmarie Ruigrok (van onder meer Clean & Unique ) over BrandMission

“BrandMission verdient de Vakjury Award vanwege haar toewijding aan duurzaamheid en ethische mode. Met drie succesvolle winkels biedt BrandMission opgezet door Lonneke Verbunt een zorgvuldig samengestelde collectie van eco-vriendelijke merken die zowel stijlvol als verantwoord zijn. In een verhitte fast-fashion retail markt is het zeer kundig om hierin overeind te blijven. BrandMission onderscheidt zich door merken in te kopen die transparantie in de toeleveringsketen waarborgen, waarbij de nadruk ligt op eerlijke handel en milieuvriendelijke productieprocessen. Daarnaast organiseert de winkel regelmatig evenementen en workshops om consumenten te informeren over duurzame mode en bewuste keuzes. Met een passie voor positieve verandering en een onwrikbaar commitment aan kwaliteit, is BrandMission een ware pionier in de duurzame mode-industrie. Hun inspanningen dragen niet alleen bij aan een groenere toekomst, maar inspireren ook anderen om hetzelfde te doen.”

 

Vakjurylid Nanette (oprichter van de SF/Collective) over Sophie Stone

De reis van Sophie Stone begon in 2014 - en zoals zoveel webshop, Anna Sophie begon de webshop gewoon vanuit huis. 

Inmiddels mag Anna Sophie samen met Esther trots zijn op wat zij tot nu toe hebben bereikt een prachtige webshop en winkel in het centrum van Utrecht met een breed en toegankelijk aanbod. 

Sophie Stone behoort tot een van de eerste mode concepten in NL die zich volledig toelegde op kleding die verantwoord is geproduceerd. 

Alle merken worden zorgvuldig bekeken of ze zich echt inzetten voor een meer duurzame mode-industrie. Dit doen ze elke keer als ze weer gaan inkopen. Wanneer antwoorden op vragen vaag blijven en ze geen helder beeld krijgen van hoe een merk te werk gaat, dan faseren ze deze merken uit. 

Naast duurzame merken, met veel duurzame usual suspects als Armedangels, biedt Sophie Stone ook een reparatie service aan via Mended én zijn ze bezig steeds meer te doen met circulair en hebben onlangs een rental collectie gelanceerd. Ook organiseren ze (klant) events waar ze (potentiële) klanten inspireren on te upcyclen, repareren of bewust kleding te kopen door meer na te denken over duurzame styling. 

Juist doordat hun winkel midden in het centrum van Utrecht zit, weten ze naast de groene doelgroep, ook de 'gewone' shopper te bereiken. Tevens zijn ze aangesloten als statiegeldpunt voor New Optimist.

Sophie Stone is met recht tweede, omdat zij in al die jaren kritisch is gebleven en zo dichtbij de oorsprong is gebleven waarom Anna Sophie ooit Sophie Stone is gestart. Naast een prachtige winkel en blije klanten, is het resultaat dat de winkel mee ontwikkeld op gebied van duurzaamheid. 

 

Vakjurylid Rigo Stegeman (projectmanager bij SDG Nederland) over Luttel en Zuks

‘Geboren uit de behoefte om de wereld een stukje mooier te kleuren’, 

dat is motivatie achter deze bijzondere winkel. Met hun kleuren geven ze invulling aan meerdere duurzame ontwikkelingsdoelen, ook wel bekend als de Sustainable Development Goals. 

Want alles in de winkel is duurzaam, sociaal verantwoord, biologisch, ecologisch en/of eerlijk! Je vindt er voornamelijk 2e hands kleding, speelgoed en boeken, waarbij de winst wordt gedeeld met de inbrenger. En het mooie is dat niet verkochte kleding wordt gedoneerd aan het goede doel. Zo maken ze de cirkel weer rond.

In hun gezellige huiskamer sfeer staat alles in het teken van ontmoeting. Om dit gevoel nog verder te versterken, organiseren ze regelmatig kinderkunst workshops en upcycle (naai) workshops. 

Do en Nadine laten met hun winkel Luttel & Zuks zien hoe je een win-win-win situatie creëert voor mens, maatschappij en moeder aarde. Hiermee zijn zij een inspirerend voorbeeld voor anderen en verdienen zij de 3e plek van de Modewinkel Impact Award. Van harte gefeliciteerd!

Het was een eer om, samen met Nanette en Roosmarie als vakjury zoveel impactvolle modewinkels te  mogen beoordelen. Zij laten zien hoe duurzaam en sociaal ondernemen hand in hand gaan en dat je ook in de mode industrie, echt een verschil kunt maken!  

 

Dit zijn de vakjuryleden

 

Rigo Stegeman

Rigo is een bevlogen Projectmanager die zich bezig houdt met duurzame ontwikkeling, lokale transities, sociale innovatie, concept ontwikkeling Daarnaast geeft hij advies en is hij trainer. Hij werkt onder meer voor SDG Nederland. 

Linkedin

 

Nanette Hogervorst

Nanette is oprichter van de SF/Collective. Een Sustainable Fashion Collectief dat fashion frontrunners meer zichtbaarheid biedt via een PR, Gift Card en Community programma. 
Mijn ouders hebben jaren in de Filipijnen gewoond toen (dictator) Marcos aan de macht was. Ze woonde in een kleine stad waar veel niet mensen niet altijd toegang hadden tot water en elektriciteit. Eenmaal terug in Nederland hebben mijn ouders ons, ik heb ook een broertje en zusje, geleerd dat wonen in een rechtvaardig en democratisch land dan ook niet vanzelfsprekend is. Daarnaast benadrukte ze altijd het belang om zuinig te zijn met  grondstoffen, zoals water. Ik ben dus al mijn hele leven met duurzaamheid bezig en ben dit ook in mijn professionele leven gaan doen. Naast dat ik vooral bezig ben met het verder opbouwen van SF/Collective, word ik met enige regelmaat gevraagd om gastlessen te geven op zowel het mbo en hbo over duurzaamheid en duurzaam ondernemen. Ook geef ik zo nu en dan workshops over hoe je duurzaamheid kunt toepassen binnen je eigen werkveld. 

Linkedin

 

Roosmarie Ruigrok

Roosmarie werkt al meer dan dertig jaar in de mode-industrie. Opgeleid als supplychain manager runde ze ooit een succesvol eigen bedrijf dat bedrijfskleding produceerde voor grote namen. Inmiddels is ze al jaren gespecialiseerd in duurzaamheid: zo heeft zij het eerst platform voor duurzame mode ontwerpers Clean & Unique opgezet, werkte ze voor Fair Wear

Foundation en Max Havelaar als katoenmanager. In die hoedanigheid zorgde ze bijvoorbeeld voor een verduurzaming van de textiel inrichting van International hotelkamers. Ze bracht Fashion Revolution naar Nederland. Onlangs heeft ze onder de vlag van Amsterdam het Reflow project en de Green Deal Denim afgerond.

‘Wat me altijd drijft, is mensen enthousiasmeren voor duurzame mode, textiel, zodat ze ook aanhaken. Ik zie mijn opdrachten niet als kortstondige projecten - een idee moet echt geïmplementeerd worden.’ www.cleanandunique.com

Linkedin

Partners
United ConsumersVrouwenModeKinderModeMannenModeTrend BoutiqueTredDe Zaak538 DJCityGin

Deze verkiezing wordt uitgevoerd door Vote Company,
De specialist in stemmen online en het organiseren van verkiezingen. Meer info over stemtools

Om deze website ten volle te benutten dient u cookies te accepteren - toon details